Home » » Menjana wang dari BLOG

Menjana wang dari BLOG



Adakah anda seorang blogger? anda mempunyai blog sendiri? Anda mempunyai sumber pendapatan daripada blog anda?

Saya akan membincangkan dan berkongsi ilmu dengan anda bagaimana memperolehi sumber pendapatan daripada blog. Caranya adalah mudah. sumber ini diperolehi daripada e-book yang telah saya perolehi dengan bayaran dan dengan ikhlasnya saya akan berkongsi dengan pembaca. dengan kata lain Free of

charge :)

Pengertian Blog <-----klik Mari kita bincangkan langkah-langkah untuk mencari sumber pendapatan daripada blog. 1. Pertama sekali anda harus atau wajib mempunyai blog ataupun website.
2. Mempunyai akaun di Google Adsensejika anda mempunyai kedua-dua akaun di atas anda sudah hampir untuk menjana pendapatan daripada blog.


MEMBINA SEBUAH BLOG

untuk membina sebuah blog, perkara yang menjadi utamanya adalah memilih program perkhidmatan blogging . Antaranya adalah

Blogger.com,
Wordpress.com/org,
Typed.com,
Blogline.com
Msnspace.com
terdapat banyak sekali penyedia program perkhidmatan blogging di internet dan terpulang kepada kesesuaian anda untuk memilih program tersebut. Di sini kita akan membincangkan tentang Blogger.com kerana bagi saya ianya mudah dan yang paling penting ianya percuma.


Klik disini untuk Toturial membuat blog melalui blogger.com

selesai membuat blog melalui blogger.com, kita beralih pula kepada program menjana pendapatan melalui blog anda tadi. terdapat ratusan bahkan ribuan program menjana pendapatan melalui internet terutamanya program Affiliate.


PROGRAM ADSENSE

Kita akan membincangkan program menjana pendapatan melalui program Google Adsense.
Google Adsense adalah program milik Google. Google menawarkan program Pay-per-click yang dikenali Google adsense. Apabila anda telah berjaya mendapatkan akaun di Google adsense, anda mempunyai pilihan sama ada meletakkan iklan berbentuk banner ke blog atau web anda. ketika pelawat laman blog anda meng-klik banner iklan tersebut pihak Google akan membayar komisen kepada anda. iyanya tidaklah seberapa namun sekiranya anda mendapat banyak klik, akan menghasilkan pulangan yang sangat lumayan.

ada beberapa syarat untuk melayakkan anda mendapatkan akaun google. 90% daripada kandungan laman web anda adalah berbahasa english. tapi ini hanya permulaan sahaja kerana selepas akaun anda telah diluluskan oleh pihak google, anda boleh meletakkan iklan google adsense ke blog atau web berbahasa ibunda kita iaitu bahasa malaysia.

selesai register akaun google adsense buat pertama kalinya, pihak google akan mengambil masa untuk meluluskan permohonan anda, kebiasaanya 1 hingga 3 hari sahaja. ini kerana pihak google amat mengambil berat tentang syarat (term and condition) mereka. iaitu

1. blog anda mestilah kukuh 2. tidak mengambil (copy paste) artikel laman web lain bulat-bulat. 3. kesegaran laman web anda. 4. dan yang paling penting tidak mempunyai unsur-unsur sex atau prono (adult)

Contoh report pendapatan anda melalui Google adsense

klik image untuk paparan penuh

Selain daripada memaparkan banner atau iklan ads (Adsense for Content), Google adsense juga menawarkan beberapa produk lain seperti Adsense for search dan Refferrals. ketiga-tiga produk ini menjana pendapatan kepada sekiranya anda melakukan dengan usaha, kesabaran dan ketekunan. ingatlah, tiada yang mudah untuk mendapatkan pendapatan jikalau tidak diiringi dengan usaha dan kesabaran.

Klik di sini untuk cara-cara atau tutorial membuka akaun Google Adsense


selesai sahaja membina blog dan mengaktifkan akaun Google adsense satu perkara yang tersangat penting juga iaitu tidak ada gunanya anda membina blog atau web sekiranya tidak ada seorangpun pelawat mengunjungi blog anda. Ianya seumpama membuat satu perkara yang sia-sia. harus diingat sekali lagi traffic blog atau web adalah penting kerana melalui pelawat atau pengunjunglah kita memperolehi pendapatan daripada Google Adsense.


TEKNIK MENINGKATKAN TRAFFIC ATAU PENGUNJUNG BLOG

saya akan menghuraikan sedikit pengatahuan dan teknik tentang bagaimana meninggkatkan traffic atau pengunjung ke blog kita.




1. Submit atau daftar Blog anda ke engin carian (search engine)

Submit url blog anda ke engin carian. Terdapat 3 engin carian yang terkenal buat masa ini iaitu

Google

http://www.google.com/addurl
tulis alamat website/blog di kotak yang di sediakan dan hantar. Selesai sahaja membuat menulis artikel baru, submit url blog anda ke google addurl.

http://www.google.ca/intl/en/webmasters/
cara ini terus kepada webmaster dan dengan cara ini blog akan cepat terindex ke google search engine.

  • anda hanya perlu daftar dan login ke google webmaster
  • klik add site dan masukkan url blog kita contoh : http://namabloganda.blogspot.com
  • Nama domain blog kita akan muncul di bagian bawah dengan keterangan “Verified” bila sudah terdaftar atau “Verify This Site” bila belum terdaftar atau belum disahkan.
  • klik verify this site
  • pilih cara meta tag. copy meta tag tersebut dan letakkan ke ruang Html blog anda. letakkan sebelum code body . dan save.


klik untuk paparan sepenuhnya

  • kembali ke laman google master, klik verify. jika terpampang perkataan verifyed maka laman web anda telah terdaftar ke google.

2. Kaedah PING service

selesai mengupdate atau memasukkan artikel baru, Ping blog anda ke laman web penyedia perkhidmatan ping.

Ping ni bertujuan memberitahu semua jenis search engine supaya cepat hantar tentera spider dia tu ke blog anda. Ini akan membuatkan setiap entri yang anda tulis, akan cepat terindex ke engine carian seperti google search dalam beberapa minit sahaja.

antara perkhidmatan ping:

pingmyblog.com
pingomatic.com
pingoat.com
bpinger.com

terdapat banyak lagi perkhidmatan ping yang disediakan di internet. klik disini


3. Kaedah Meta tag atau keyword

Cari Kod di bawah:
<title><data:blog.pageTitle/></title>

seterusnya copy kod ini:

<meta content='index,follow' name='robots'/>
<meta content='Keyord-keyword blog anda'name='keywords'/>
<meta content='Huraian Tentang blog anda'name='description'/>
selepas copy kod di atas dan letakkan di bawah kod pertama tadi,
contoh:


<title><data:blog.pageTitle/></title><meta content='index,follow' name='robots'/>
<meta content='Keyord-keyword blog anda'name='keywords'/>
<meta content='Huraian Tentang blog anda'name='description'/&gt

Description - masukkan huraian blog anda
keyword- keyword anda. contoh, sekiranya laman blog anda berkaitan dengan resipi memasak masukkan keyword seperti "malaysian recipe, nasi ayam resipi, collection recipe" . semakin banyak keyword maka semakin banyaklah pengunjung ke laman web anda melalui search engine.
Robot-biarkan
Share this article :

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Maskolis | Johny Portal | Johny Magazine | Johny News | Johny Demosite
Copyright © 2011. Info Hebat Terkini - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website Inspired Wordpress Hack
Proudly powered by Blogger