Home » » Teknik Traffic Blog (v3)

Teknik Traffic Blog (v3)

TEKNIK MENINGKATKAN TRAFFIC ATAU PENGUNJUNG BLOGSemua blogger berusaha untuk menjadikan Google, Msn dan Yahoo mesin atau alat promosi bagi membawa pelawat ke blog mereka. Sekiranya blog mereka menduduki tangga teratas ataupun memduduki 10 tangga teratas, mereka mampu membawa banyak pelawat ke blog mereka.
saya akan menghuraikan sedikit pengatahuan dan teknik tentang bagaimana meninggkatkan traffic atau pengunjung ke blog kita.






1. Submit atau daftar Blog anda ke engin carian (search engine)

Submit url blog anda ke engin carian. Terdapat 3 engin carian yang terkenal buat masa ini iaitu

Google

http://www.google.com/addurl
tulis alamat website/blog di kotak yang di sediakan dan hantar. Selesai sahaja membuat menulis artikel baru, submit url blog anda ke google addurl.

http://www.google.ca/intl/en/webmasters/
cara ini terus kepada webmaster dan dengan cara ini blog akan cepat terindex ke google search engine.

  • anda hanya perlu daftar dan login ke google webmaster
  • klik add site dan masukkan url blog kita contoh : http://namabloganda.blogspot.com
  • Nama domain blog kita akan muncul di bagian bawah dengan keterangan “Verified” bila sudah terdaftar atau “Verify This Site” bila belum terdaftar atau belum disahkan.
  • klik verify this site
  • pilih cara meta tag. copy meta tag tersebut dan letakkan ke ruang Html blog anda. letakkan sebelum code body . dan save.


klik untuk paparan sepenuhnya

  • kembali ke laman google master, klik verify. jika terpampang perkataan verifyed maka laman web anda telah terdaftar ke google.

2. Kaedah PING service


selesai mengupdate atau memasukkan artikel baru, Ping blog anda ke laman web penyedia perkhidmatan ping.

Ping ni bertujuan memberitahu semua jenis search engine supaya cepat hantar tentera spider dia tu ke blog anda. Ini akan membuatkan setiap entri yang anda tulis, akan cepat terindex ke engine carian seperti google search dalam beberapa minit sahaja.

antara perkhidmatan ping:

pingmyblog.com
pingomatic.com
pingoat.com
bpinger.com

terdapat banyak lagi perkhidmatan ping yang disediakan di internet. klik disini


3. Kaedah Meta tag atau keyword

Cara pasang meta tag di blogspot
masuk ke edit HTML, letakkan meta tag di bawah kode



contoh:



Description - masukkan huraian blog anda
keyword- keyword anda. contoh, sekiranya laman blog anda berkaitan dengan resipi memasak masukkan keyword seperti "malaysian recipe, nasi ayam resipi, collection recipe" . semakin banyak keyword maka semakin banyaklah pengunjung ke laman web anda melalui search engine.
Robot-biarkan


4.
RSS (Really Simple Syndication)

Adalah jutera penghantar kandungan artikel atau informasi blog anda dan di hantar terus kepada pembaca. Sesuai dengan maksudnya syndication, pembaca tidak perlu membuka laman web atau blog lain untuk melihat isi kandungannya tetapi hanya menerima isyarat bila RSS blog tersebut di-update atau dikemaskini dengan maklumat yang terbaru.

5. Comment di Blog Lain.

Lawati blog-blog lain dan berikan comment blog mereka. jangan lupa sertakan url blog anda sekali.

6. Bertukar-tukar pautan


Apabila anda mempunyai kenalan yang mempunyai blog sendiri, ini peluang anda untuk bertukar pautan dengan mereka. ini adalah salah satu promosi blog anda.

7. Download percuma


sebagai penghargaan pada pelawat blog anda, sediakan satu ruang untuk download file percuma contohnya mp3 percuma, e-book percuma dan sebagainya. pelawat akan senang dengan perkhidmatan blog anda dan tidak mustahil mereka akan memberitahu pada rakan mereka tentang blog anda dan seterusnya meningkatkan pelawat blog anda.


8. Artikel


Banyakkan menulis artikel-artikel terbaru. sentiasa kemaskini bahan dalam blog anda contohnya tulis artikel yang bersesuaian dengan isu semasa. selepas menulis artikel baru, ping blog anda seberapa banyak yang boleh. tetapi jangan terlalu kerap sangat kerana dikuatiri anda di ketegorikan sebagai spam.

Share this article :

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Maskolis | Johny Portal | Johny Magazine | Johny News | Johny Demosite
Copyright © 2011. Info Hebat Terkini - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website Inspired Wordpress Hack
Proudly powered by Blogger